Один із перших українських художників-аніматорів Семен Гуєцький народився в Житомирі у 1902 році. Разом із іншими аніматорами він створив перший український мультфільм “Солом’яний бичок”. Сьогодні в Житомирі студентів також навчають мистецтву кінематографії і анімації.
Про все це розповів викладач Житомирського фахового коледжу культури і мистецтв імені І.Огієнка Ігор Шурпан.
Напередодні Міжнародного дня анімації, який відзначається 28 жовтня, Ігор Шурпан розповів про історію анімації і про те, що Житомир пов’язаний з анімацією через особистості.
Українська анімація веде свою історію саме від мультфільму про “Солом’яного бичка”, одним з творців якого є житомирянин Семен Гуєцький. Він розпочав свою професійну освіту в Житомирській художній профтехшколі О.Канцевого, потім навчався в Київському художньому інституті у Бойчука, у Кречевського, працював в кіностудії в Києві. Там житомирянин Семен Гуєцький потрапив в команду молодих аніматорів буквально щойно створеної Київської кіностудії, де, відповідно, працював над найпершим мультфільмом “Солом’яний бичок”, розповів Ігор Шурпан. А потім працював над мультфільмами “Мурзілка в Африці” і “Тук-тук і його товариш Жук”. Зі слів викладача, Семен Гуєцький фактично з нуля створював українську самобутню анімацію, яка завжди відрізнялася своїм національним колоритом.
“Дуже цікаво, коли досліджуєш взагалі історію анімації, з’ясовуєш, що, по-перше, анімація виникла ще за декілька років до кіно. І це день світової анімації, день винайдення плівки, яку придумав аніматор Еміль Рено. У нього у Франції був оптичний театр Еміля Рено. Ще не було кінематографа Люм’єрів, а Еміль Рено вже показував коротенькі анімаційні фільми за допомогою пристрою, який він придумав, це праксиноскоп. Його фільми збережені, вони є в доступі в Ютубі, зокрема “Навколо кабіни”. Фактично він заклав всі основи майбутнього кінематографу, починаючи від початкових і закінчуючи кінцевими титрами. І цей напис в кінці “The End” — це якраз вигадка Еміля Рено”, — розповів Ігор Шурпан.
Говорячи про сучасну анімацію, Ігор Шурпан розповів про Анну Дудко, уродженку Житомирщини, яка створила мультфільм “Глибока вода”. І її робота потрапила, зокрема, до збірки “Нова українська хвиля” від центру Довженка.
В Житомирі в наш час також вивчають історію і основи анімації — в рамках підготовки спеціалістів аудіо-візуального мистецтва та виробництва в фаховому коледжі культури і мистецтв імені Огієнка.
“Це досить важливо для становлення кіно-телеоператорів — розуміння, з чого все почалося, як воно відбувалося, і на сьогоднішній день анімація це один із найбільш затребуваних видів аудіо-візуального мистецтва. Ми вивчаємо основи анімації, різні її види. В основному це матеріальні анімації, студенти, створюючи коротенькі мультфільми, працюють з розсипними матеріалами, з природними матеріалами — листочками, з квіточками. Зараз йдемо по японському мистецтву складання паперу орігамі. Відповідно, зараз вони повинні анімувати, як листочок складається в якусь фігурку, а з цих фігурок якась буде вітальна листівочка”, — сказав Ігор Шурпан.
Викладач розповів, що створення анімаційного фільму відбувається покадрово, студенти знімають на телефон, на фотоапарат. Такий принцип був покладений ще на початку винайдення кінематографічної анімації. Створення мультфільму займає багато часу — одна секунда анімації це приблизно 24 кадра. Зі слів Ігоря Шурпана, щоб зняти 30 секунд, потрібно відзняти 720 кадрів.
“Ми намагаємося спробувати кожну технологію: як працювати з папером, як працювати з пластиліном, як працювати з розсипним матеріалом. Робили пікселяцію. В цей спосіб можна заставити людину, наприклад, літати. Наша ідея – познайомитися з анімацією, з принципами і спробувати це на практиці з різними видами предметів, які анімуються”, — сказав викладач.
Марія Весельська навчається на четвертому курсі Житомирського фахового коледжу культури і мистецтв. Дівчина розповіла, що створення анімаційної роботи починається з ідеї, також має бути запис звуку, під який підлаштовують кількість кадрів. Також розраховується швидкість, з якою швидкістю рухається об’єкт, розраховуємо кількість кадрів і положення об’єкта на кожному кадрі. Потім робимо розкадровки, аби розуміти, як буде виглядати кадр, і вже потім процес зйомки.
“Одна з моїх робіт — це анімаційна листівка до Дня студента. У мене на сам процес зйомок пішов цілий день. А сама анімація займала 16 секунд, і вже потім додавалися хронометражем титри. Але 16 секунд і це було 406 кадрів, окремих фотографій. Цілий день я стояла, викладала ці всі малюнки, скажімо так, щоб вони рухалися, це займає дуже багато часу”, — розповіла Марія Весельська.
В 2017 році колектив коледжу долучився до відтворення солом’яного бичка — персонажу першого українського мультику в рамках ініціативи “90 років української анімації”. Серед авторів з різних куточків України житомиряни створили свого анімаційного бичка, який увійшов до загального відео.
Джерело: suspilne.media